Tretí pokus o escape room na hudobke bol riadne uletený, deckám sa páčil asi najviac, ja mám teda značne zmiešané pocity, keďže množstvo odnesených poznatkov o ujovi Beethovenovi bolo o poznanie nižšie, než pri predchádzajúcich dvoch „iskejpkách“. Ale tak učíme sa ?
Klasika, opäť budem písať inou farbou inštrukcie inou indície, aby sa v návode dalo lepšie orientovať ? Budem dnes modrý ?
Než začneme túto escape „school“, treba pobehať školu a rozmiestniť tam jednotlivé indície. V mojom prípade bola prvá indícia u pani Zuzky na recepcii, druhá bola v klavíri na námestí (čo je akási veľká plocha uprostred našej školy), tretia v mrazničke v zborovni, štvrtá v „stratoch a nálezoch“ (miesto, kam putujú všetky oblečenia, ktoré nemajú majiteľa), piata u pani riaditeľky, šiesta neďaleko námestia a finálna siedma u našich super kuchárok, ktoré zároveň odovzdávali poznanie, kde je kľúč. Toto som teda dohodol a rozmiestnil v čase, keď boli decká v triede. Keď začala hodina, prišiel som do trieda, požiadal decká, aby sa rozdelili do skupín, pustil im The best of Beethoven a odovzdal prvú indíciu..
Milí mladí priatelia
moje meno Ludwig van Beethoven a neskromne podotknem, jedným z nájvýznamnejších skladateľov nie len klasicizmu, ale celkovo v dejinách hudby a to aj napriek tomu, že som pochádzal z chudobnej rodiny.Študoval som na univerzite v Bonne a vo Viedni. Rýchlo som sa preslávil svojou komornou hudbou, ktorú ľudia označovali ako úplne novú a modernú. Okrem toho ma považovali za skvelého klavírneho virtuóza a majstra improvizácie. Smutným riadením osudu som v roku 1819 úplne ohluchol, no aj napriek tomu som naďalej skladal a zložil som veľké množstvo symfónií (najznámejšia je 5.symfónia – Osudová, no, ako členovia EÚ poznáte skôr tú deviatu – Óda na radosť ;o), operety, Diela pre klavír, klavírne skladby, sláčikové kvartetá a iné.
V Bratislave 17.10.2019
S úctou a priateľským poZdravom
Ludwig
Ak sa pozorne pozriete na indíciu, zistíte, že niektoré písmená sú hrubšie. Vypíšte si ich a vyjde vám: „eicpecerzakzuZ“. Prečítajte odzadu a dostanete: Zuzka z recepcie. Decká dobehli za Zuzkou a tá im odovzdala nasledujúcu indíciu.
https://www.youtube.com/watch?v=vcBn04IyELc
Na každom písmene záleží,
ba aj na jeho poradí,
keď toto zvládnete,
kód kúsok nižšie vás nezradí.
Vypíšte všetky písmená s radosťou,
Nájdite ďalšiu indíciu s ľahkosťou.
(pozor CH sa počíta ako 2 písmená C-H)
16-u-5-7-17-n-4-n-17-3-6-19-t-i
Decká pozerajú video a počúvajú Osudovú a pritom vypisujú všetky písmená. Ak pozorujú správne, dostanú tieto písmená:
ffmadebydoodlechaosmpfffpcrescffpcrescmpffffpcrescfffpff
Čísla v šifre, predstavujú poradie písmena v rade, ktorý vznikol vypísaním písmen z videa. 16.písmeno je „H“, 5.písmeno je „D“, 7.písmeno je „B“, 17.písmeno je „A“…
Keď doplnia decká za čísla písmená, dostanú: „Hudba na namesti“ a utekajú na námestie našej školy, kde sa nachádza klavír 😀 V jeho útrobách objavili ďalšiu indíciu…
Fidelio je moja jediná opera, och
ale stojí za to. Hneď by som šiel
keby bola táto opera
uvedená pod
svojim názvom, bo je to div
aký svet z
dnešných čias nezná, je sťa háb
do ktorého
cisár
obliekol seba i jeho
v
ťažkej roveň
chvíli.
Ak si pozriete všetky posledné písmená v riadkoch, dostanete: „chlad v zborovni“ a ako inak, decká v zborovni objavia chladničku, respektíve mrazničku a v nej ďalší odkaz…
https://www.youtube.com/watch?v=mYqYSX7ROQk
Toto si decká pustia a skôr či neskôr zistia, že ide o pieseň od IMT smile „ Straty a nálezy“ ;o) Utekajú do strát a nálezov a vo vrecku ktorejsi bundy nájdu ďalšiu, tentokrát veľmi radostnú, indíciu, ?
Óda na radosť
Radosť – krásna iskra Božia,
elyzejskej dcéry hlas,
teraz s láskou nevýslovnou
ku svätyni vedieš nás.
Tvoje kúzla prinavrátia,
čo zlá doba nechráni –
všetci ľudia budú bratia
pod tvojimi krídlami.
Ak ti dosiaľ šťastie prialo,
priateľovi pomáhaj,
ak túžiš za ženou stálou,
príď – tu u nás nájdeš raj.
Keby sa dnes každá duša
stretla hneď na úsvite,
svätý mier viac nenarušia,
plač so smútkom odíde.
Radosť! Človek odjakživa
pije z ňadier prírody,
ľudia tebou sa len živia,
z teba žijú národy.
Plný strapec tmavej révy –
darca najvzácnejších vín,
tebou sýtia sa aj červy,
teba schváli Cherubín.
Lúče slnečné sa roja,
nebo žiari nad nami,
spoločnými cestami
poďme v časoch nepokoja.
V náruč poďte milióny –
tu je bozk pre celý svet.
Bratia k hniezdam vzneste let,
kde náš milý Otec tróni.
V prach sa kloňte – milióny,
života bez Tvorcu niet.
Tam pri hviezdach bude bdieť,
tam pri hviezdach musí tróniť.
Radosť, jasná iskra bohov,
elyzejskej dcéry hlas,
teraz s láskou nevýslovnou
ku svätyni vedieš nás.
Nájdi 10 rozdielov:
Óda na radosť
Radosť – krásna iskra Božia,
ealyzejskej dcéry hlas,
teraz s kláskou nevýslovnou
ku svätyni vedieš nás.
Tvoje kúzla prinaľvrátia,
čo zlá doba nechráni –
všetci ľudia budú bratia
pod tevojimi krídlami.
Ak ti dosiaľ šťastie prialo,
priateľovi pomáhaj,
ak túžiš za žtenou stálou,
príď – tu u nás nájdeš raj.
Keby sa dnes každá duša
stretla hnieď na úsvite,
svätý mier viac nenarušia,
plač so smútkom odíde.
Radosť! Čdlovek odjakživa
pije z ňadier prírody,
ľudia tebou sa len živia,
z teba žijú národy.
Plný strapec tmavej révy –
darca najvzácnejších vín,
tebou sýtia sa aj červy,
teba schváli Cherubín.
Lúče slnečné sa roja,
neboa žiari nad nami,
spoločnými cestami
poďme v časoch nepokoja.
V náriuč poďte milióny –
tu je bozk pre celý svet.
Bratia k hniezdam vzneste let,
kde náš milý Otec tróni.
V prach sa kloňte – milióny,
života bez Tvorcu niet.
Tam pri hviezdach bude bdieť,
tam pri hviezdach musí tróniť.
Radosť, jasná iskra bohov,
elyzejskej dcérry hlas,
teraz s láskou nevýslovnou
ku svätyni vedieš nás.
Ak si odtiaľto vypíšu 10 písmen, ktoré sú v druhej verzii Ódy na radosť navyše, dostanú:
akľetidair (prečítajme odzadu a je z toho riaditeľka ;o) Decká bežia do riaditeľne a pani riaditeľka im odovzdáva evakuačný plánik s dvoma krížikmi.
Jeden z krížikov ukrýva posunkovú abecedu a druhý odkaz, napísaný pomocou tejto abecedy.
Keď indíciu decká prelúsakajú, dostávajú odkaz: „Na kľúč sa spýtaj kuchárok“ Decká dobehnú do jedálne, pýtajú od kuchárok kľúč…
…a tie im s úsmevom na perách vravia:
„Kľúč k šťastnému životu je zdravá strava“ 😀
Tradične je potrebná reflexia, aby sme si upratali, čo sme sa dozvedeli o Beethovenovi, tiež aké zručnosti sme rozvíjali, aké hodnoty sme žili a postoj, či nám viac sedí behačka po škole, alebo rozmýšľačka na jednom mieste ?
Osobne som nie veľmi nadšený z môjho tohto tretieho pokusu, ale slovami klasika: Každá hodina je DAR aj tá vyDARená, aj tá nevyDARená ;o)
Carpe diem ?
Autor: Dávi;D Králik
Zdroje:
https://sk.wikipedia.org/wiki/Ludwig_van_Beethoven#Hluchota_a_9._symf%C3%B3nia
http://snd.sk/inscenacia/2781/fidelio#
https://www.tyzden.sk/kultura/46204/ludwig-van/
https://www.skolske.sk/clanok/24028/skladatel-ludwig-van-beethoven
https://magazin.cz/hudba-a-film/9093-zahada-devatych-symfonii-jsou-snad-proklete
https://svet.sme.sk/c/3215432/beethoven-hluchy-genius.html
https://www.hyperhistory.com/online_n2/people_n2/persons6_n2/beethoven.html
file:///C:/Users/david.kralik/Downloads/BPTX_2009_2__0_258444_0_85041.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=W-fFHeTX70Q
https://sk.wikipedia.org/wiki/%C3%93da_na_rados%C5%A5_(Beethoven)