Dnes, v deň 31. výročia Nežnej revolúcie, sme spolu s parťákmi z hodiNOVÝCH záŠKOLÁKOV, odučili online českosLOVEnskú hodinu s témou Vtedy a dnes, pričom sme deti nechali trošku porovnať rôzne aspekty života pred rokom 89 a toho dnešného. Na hodine sme využili techniku online escape room s následnou kvalitnou reflexiou. Ak by ste chceli skúsiť s vašimi žiakmi, nech sa páči, naša kompletná metodika 🙂
–
–
–
Popis hodiny pre učiteľov:
Priebeh hodiny:
- 10 minút vo veľkej miestnosti (privítanie, uvedenie do témy, videjko z Nežnej Revolúcie: https://www.youtube.com/watch?v=bfjziWJ4C1c&feature=emb_logo&fbclid=IwAR1j-gxVtk1k1lMr8R4XKpL3GouGGzXL9Ilo_m6UMe7iSGPg8AnWFEwFuU4)
Odchod do menších skupín.
- 10 minút zoznámenie a prejdenie si zadania s mentorom
- 60 minút práca v malej skupine – vyslobodenie z väzenia
- počas práce máte k dispozícií dospelého mentora (nebude zasahovať, nebude Vám určovať, čo máte robiť), môžete sa s ním radiť, keď nebudete vedieť spoločne riešiť situáciu
Návrat do veľkej triedy.
- 10 minút vo veľkej miestnosti odomykanie spoločného zámku, učiteľ shareuje a jednotlivé skupiny hlásia odhalené kódy (každá skupina po otvorení všetkých zámkov získa nejaký kód). : https://learningapps.org/view15108625?fbclid=IwAR3eDw_7NJowZbT-OC6JTS8uTRTYVJMkJ34ySVuqEi4lr4M7cZEijrGpzR4
Návrat do malej skupiny.
- 20 minút na vzájomnú reflexiu s mentorom v malej skupine (ako ste sa cítili, aký máte pocit z riešenia, vyriešenia úloh, v čom ste dnes boli dobrí,…)
- 10 minút záverečné hlasovanie Ako sme sa dnes mali (veľká trieda) na škále 1-10.
*Celkom dole v prílohe nájdete vyriešené zámky aj rozpracovnú reflexiu.
Zadanie pre žiakov:
Situácia:
Pred 31 rokmi vaši rodičia a starí rodičia stáli na námestiach, spievali a verili, že pravda a láska môžu zvíťaziť nad lžou a nenávisťou. Dnes v noci sa stal zázrak. veľmi nepríjemný. Ocitli ste sa totiž uväznení v miestnosti spred 32 rokov. Len a len od vašej šikovnosti bude záležať, či nájdete odvahu vyslobodiť sa z miestnosti, alebo ostanete v neslobode… Kto sa neodváži bojovať za svoju slobodu, nezaslúži si ju. A pozor, na záver, po otvorení posledného zámku, získate zvláštny kód. ten musíte priniesť do veľkej triedy po uplynutí časového limitu 60 minút. Každá skupina má iný kód a iba ak všetky skupiny zvládnu priniesť svoj kód, podarí sa vám úspešne ukončiť dnešnú hru!
…
ZÁMKY (6 rôznych, každá skupina má jedny zámky):
https://www.flippity.net/
MIESTNOSŤ (tá je pre všetkých 6 skupín rovnáká): https://www.thinglink.com/video/1384616182971105282
Organizačné info:
ČAS: Na splnenie úlohy máte 60 minút
- PRIEBEH HODINY:
- 9:00-9:10 Celá trieda spolu (zahájenie hodiny, krátke intro, všetci spolu)
- 9:10-9:20 Zoznámenie a prejdenie si zadania s mentorom (5 členná skupina)
- 9:20-10:20 Rozdelenie si úloh a zodpovednosti za jednotlivé časti, samotná práca na úlohách
- 10:20-10:30 Spoločné otvárania celotriedneho veľkého zámku
- 10:30-10:50 Reflexia a feedback v skupine
- 10:50-11:00 Záverečný feedback na hodinu a rozlúčenie vo veľkej triede
PRÍLOHY:
1/Vyriešené zámky (len pre učiteľa)
Aká bola účasť vo voľbách pred rokom 1989? | a)Zvyčajne pod 50% b)Zvyčajne pod 70% c)Zvyčajne 99% | 99|99%|c |
Čo musel každý dospelý mať v občianskom preukaze, aby Verejnej Bezpečnosti (polícii) dokázal, že je niekde zamestnaný? | Najobľúbenejší nástroj všetkých úradníkov | pečiatku |
Čo mali v minulosti spoločné mäso údeniny a obchod s bicyklami? | Červená a žltá šipka | dlhý rad|dlhá rada|rad|rada |
Čo všetci chceli a nedalo sa zohnať? | Hľadaj nástenku: [[https://youtu.be/y-_MGCdyvh4]] | rifle |
Pred rokom 1989 nebola pani učiteľka, ale ……… učiteľka | Pozri si pozorne video, pozor je v čestine! | súdružka|sudruzka |
Look at this: [[Image:http://birnsrbija.rs/wp-content/uploads/2017/11/censorship_3-750×400.jpg]] | Nehodiace sa začierni! | cenzúra |
Veľmi komplikované potvrdenie potrebné na cestu do zahraničia. | Nedostal si? Seď doma! | výjazdová doložka|výjezdní doložka|vyjazdova dolozka |
V priebehu Studenej vojny sa 930 km československých hraníc stalo súčasťou ….., ktorá rozdeľovala Európu na Západný a Východný blok.Mala zabrániť liberálnym myšlienkam dostať sa do robotníckych krajín, zároveň však obmedzovala pohyb občanov a tovaru. Východné krajiny ostali hermeticky uzavreté pred Západom spoločensky, ekonomicky, technologicky aj kultúrne. | Aj v divadle ju nájdeš, len z iného materiálu. | železná opona |
Koľko z pôvodne piatich holičov zostalo? | Skládka železného šrotu | dvaja|dva|2 |
2/Reflexia k hodine:
Emócie (pocity):
Ktorú emóciu/pocit sa ste prežívali počas dnešnej hodiny(a prečo):
Radosť, Smútok, Spokojnosť, Strach, Zvedavosť, Hnev, Hrdosť, Hanba, Úžas, Nezáujem, Pobavenie, Znechutenie
Fakty:
Vedomosti:
V čom v nižšie vymenovaných oblastiach vnímate, že bol u nás rozdiel pred rokom 89?
-cesta do zahraničia
-obchody (nakupovanie)
-školy (o.i. možnosť študovať na VŠ)
-práca (o.i. možnosť podnikať, prípadne kariérny rast v štátnom podniku)
-voľnočasové aktivity
-kultúra (hudba, divadlo, kino, výstava)
-móda (účesy, oblečenie podľa vlastného výberu)
-noviny/televízia (správy)
-voľby
-sloboda prejavu, vierovyznania
Zručnosti:
Skúste povedať, v čom spočívala vaša tímová práca?
Ktoré z nasledujúcich zručností ste dnes vo svojej činnosti pozorovali?
-Kreativita a otvorená hlava
-Schopnosť riešiť problém
-Schopnosť analyzovať
-Komunikácia
Hodnoty:
-Ktorú hodnotu nemohli žiť ľudia pred rokom 89?
-Ktorú pre vás dôležitú hodnotu ste žili počas minulého stretnutia:
Zmysluplnosť, Vzťah, Zodpovednosť, Sloboda, Pokora, Úcta, Osobný drive, Rodina, Zdravie
Postoje:
Aký je váš postoj k slobode, ktorú dnes máte v porovnaní s minulosťou?
Ak vás naša hodina zaujala, neváhajte ju skúsiť so svojimi žiakmi, tým našim sa veľmi pozdávala 🙂
3/Tip: na záver si vypýtajte od žiakov spätnú väzbu, pričom všetci musia dať najvyššie číslo. Ak niekto nedá, tak výsledky začiernite a ponechajte len TOP hodnotenie ;o)
Na záver si dovolím ešte jeden obchodný návrh ;o) Za túto metodiku môžete zaplatiť troma spôsobmi buď:
1/Poďakujete ?
2/Namiesto poďakovania, uplatníte princíp POŠLI TO ĎALEJ, čiže nezištne, pomôžete 3 ďalším ľuďom, ktorí budú potrebovať vašu pomoc
3/Prispejete akúkoľvek sumu na jednu z týchto organizácií (a mne len pls, pošlite info, komu a koľko ste prispeli, aby som vedel, ako sa nám darí pomáhať ;o)
- Dobrého anjela (www.dobryanjel.sk)
- na Červený nos Clowndoctors (pretože smiech pomáha ;))
- na Plamienok
- na Cestu von
- na adopciu školáka z Kene nadiaľku (buď si možno adoptovať, alebo kúpiť niečo z ich e-shopu ;o)
PS: V prípade použitia tejto metodiky pri výučbe, prosíme, uvádzajte autorov: hodiNOVÍ záŠKOLÁCI
Carpe diem ?
Autor: Dávi;D Králik