hodiNOVÁ NEŽNOSŤ (Metodika z dielne hodiNOVÝCH záŠKOLÁKOV)

Dnes, v deň 31. výročia Nežnej revolúcie, sme spolu s parťákmi z hodiNOVÝCH záŠKOLÁKOV, odučili online českosLOVEnskú hodinu s témou Vtedy a dnes, pričom sme deti nechali trošku porovnať rôzne aspekty života pred rokom 89 a toho dnešného. Na hodine sme využili techniku online escape room s následnou kvalitnou reflexiou. Ak by ste chceli skúsiť s vašimi žiakmi, nech sa páči, naša kompletná metodika 🙂

Popis hodiny pre učiteľov:

Priebeh hodiny:

Odchod do menších skupín.

  • 10 minút zoznámenie a prejdenie si zadania s mentorom
  • 60 minút práca v malej skupine – vyslobodenie z väzenia
  • počas práce máte k dispozícií dospelého mentora (nebude zasahovať, nebude Vám určovať, čo máte robiť), môžete sa s ním radiť, keď nebudete vedieť spoločne riešiť situáciu

Návrat do veľkej triedy.

Návrat do malej skupiny.

  • 20 minút na vzájomnú reflexiu s mentorom v malej skupine (ako ste sa cítili, aký máte pocit z riešenia, vyriešenia úloh, v čom ste dnes boli dobrí,…)
  • 10 minút záverečné hlasovanie Ako sme sa dnes mali (veľká trieda) na škále 1-10.

*Celkom dole v prílohe nájdete vyriešené zámky aj rozpracovnú reflexiu.

 


 

Zadanie pre žiakov:

Situácia:

Pred 31 rokmi vaši rodičia a starí rodičia stáli na námestiach, spievali a verili, že pravda a láska môžu zvíťaziť nad lžou a nenávisťou. Dnes v noci sa stal zázrak. veľmi nepríjemný. Ocitli ste sa totiž uväznení v miestnosti spred 32 rokov. Len a len od vašej šikovnosti bude záležať, či nájdete odvahu vyslobodiť sa z miestnosti, alebo ostanete v neslobode… Kto sa neodváži bojovať za svoju slobodu, nezaslúži si ju. A pozor, na záver, po otvorení posledného zámku, získate zvláštny kód. ten musíte priniesť do veľkej triedy po uplynutí časového limitu 60 minút. Každá skupina má iný kód a iba ak všetky skupiny zvládnu priniesť svoj kód, podarí sa vám úspešne ukončiť dnešnú hru!

ZÁMKY (6 rôznych, každá skupina má jedny zámky):

https://www.flippity.net/sh.php?k=1MMDJasha0yTelJJyd6EszJHAUaOkD2lVH_5YPPyGvQw

 

MIESTNOSŤ (tá je pre všetkých 6 skupín rovnáká): https://www.thinglink.com/video/1384616182971105282

Organizačné info:

ČAS: Na splnenie úlohy máte 60 minút

  • PRIEBEH HODINY:
  •  9:00-9:10 Celá trieda spolu (zahájenie hodiny, krátke intro, všetci spolu)
  • 9:10-9:20 Zoznámenie a prejdenie si zadania s mentorom (5 členná skupina)
  • 9:20-10:20 Rozdelenie si úloh a zodpovednosti za jednotlivé časti, samotná práca na úlohách
  • 10:20-10:30 Spoločné otvárania celotriedneho veľkého zámku
  • 10:30-10:50 Reflexia a feedback v skupine
  • 10:50-11:00 Záverečný feedback na hodinu a rozlúčenie vo veľkej triede

 


 

PRÍLOHY:

1/Vyriešené zámky (len pre učiteľa)

Aká bola účasť vo voľbách pred rokom 1989?a)Zvyčajne pod 50%
b)Zvyčajne pod 70%
c)Zvyčajne 99%
99|99%|c
Čo musel každý dospelý mať v občianskom preukaze, aby Verejnej Bezpečnosti (polícii) dokázal, že je niekde zamestnaný?Najobľúbenejší nástroj všetkých úradníkovpečiatku
Čo mali v minulosti spoločné mäso údeniny a obchod s bicyklami?Červená a žltá šipkadlhý rad|dlhá rada|rad|rada
Čo všetci chceli a nedalo sa zohnať?Hľadaj nástenku: [[https://youtu.be/y-_MGCdyvh4]]rifle
Pred rokom 1989 nebola pani učiteľka, ale ……… učiteľkaPozri si pozorne video, pozor je v čestine!súdružka|sudruzka
Look at this: [[Image:http://birnsrbija.rs/wp-content/uploads/2017/11/censorship_3-750×400.jpg]]Nehodiace sa začierni!cenzúra
Veľmi komplikované potvrdenie potrebné na cestu do zahraničia.Nedostal si? Seď doma!výjazdová doložka|výjezdní doložka|vyjazdova dolozka
V priebehu Studenej vojny sa 930 km československých hraníc stalo súčasťou ….., ktorá rozdeľovala Európu na Západný a Východný blok.Mala zabrániť liberálnym myšlienkam dostať sa do robotníckych krajín, zároveň však obmedzovala pohyb občanov a tovaru. Východné krajiny ostali hermeticky uzavreté pred Západom spoločensky, ekonomicky, technologicky aj kultúrne.Aj v divadle ju nájdeš, len z iného materiálu.železná opona
Koľko z pôvodne piatich holičov zostalo?Skládka železného šrotudvaja|dva|2

2/Reflexia k hodine:

Emócie (pocity):

Ktorú emóciu/pocit sa ste prežívali počas dnešnej hodiny(a prečo):

Radosť, Smútok, Spokojnosť, Strach, Zvedavosť, Hnev, Hrdosť, Hanba, Úžas, Nezáujem, Pobavenie, Znechutenie

Fakty:

Vedomosti:

V čom v nižšie vymenovaných oblastiach vnímate, že bol u nás rozdiel pred rokom 89?

-cesta do zahraničia

-obchody (nakupovanie)

-školy (o.i. možnosť študovať na VŠ)

-práca (o.i. možnosť podnikať, prípadne kariérny rast v štátnom podniku)

-voľnočasové aktivity

-kultúra (hudba, divadlo, kino, výstava)

-móda (účesy, oblečenie podľa vlastného výberu)

-noviny/televízia (správy)

-voľby

-sloboda prejavu, vierovyznania

Zručnosti:

Skúste povedať, v čom spočívala vaša tímová práca?

Ktoré z nasledujúcich zručností ste dnes vo svojej činnosti pozorovali?

-Kreativita a otvorená hlava

-Schopnosť riešiť problém

-Schopnosť analyzovať

-Komunikácia

 

Hodnoty:

-Ktorú hodnotu nemohli žiť ľudia pred rokom 89?

-Ktorú pre vás dôležitú hodnotu ste žili počas minulého stretnutia:

Zmysluplnosť, Vzťah, Zodpovednosť, Sloboda, Pokora, Úcta, Osobný drive, Rodina, Zdravie

 

Postoje:

Aký je váš postoj k slobode, ktorú dnes máte v porovnaní s minulosťou? 

Ak vás naša hodina zaujala, neváhajte ju skúsiť so svojimi žiakmi, tým našim sa veľmi pozdávala 🙂

3/Tip: na záver si vypýtajte od žiakov spätnú väzbu, pričom všetci musia dať najvyššie číslo. Ak niekto nedá, tak výsledky začiernite a ponechajte len TOP hodnotenie ;o)


Na záver si dovolím ešte jeden obchodný návrh ;o) Za túto metodiku môžete zaplatiť troma spôsobmi buď:

1/Poďakujete 😀

2/Namiesto poďakovania, uplatníte princíp POŠLI TO ĎALEJ, čiže nezištne, pomôžete 3 ďalším ľuďom, ktorí budú potrebovať vašu pomoc

3/Prispejete akúkoľvek sumu na jednu z týchto organizácií (a mne len pls, pošlite info, komu a koľko ste prispeli, aby som vedel, ako sa nám darí pomáhať ;o)

PS: V prípade použitia tejto metodiky pri výučbe, prosíme, uvádzajte autorov: hodiNOVÍ záŠKOLÁCI

Carpe diem 🙂

Autor: Dávi;D Králik

Páčil sa vám tento príspevok? Podeľte sa s ostatnými:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *