Ak sa niekto z vás chystá s piatakmi pustiť v online svete do skloňovacích vzorov podstatných mien, ponúkam pripravenú metodiku. ideálne pre „lenivého učiteľa“, alebo ako vraví ujo Čapek, pro „líného učitele“ ;o) Stačí len na začiatku hodiny deckám vysvetliť princíp, poslať link a potom byť k dispozícii. A na záver hodiny, samozrejme, zreflektovať 😀
–
–
–
–
–
–
–
Časový plán hodiny:
1/Učiteľ vysvetlí princíp online escape room a dá deckám link na miestnosť (cca 10 min.)
https://www.thinglink.com/video/1415262457336692737
2/Učiteľ rozdelí decká na 12 skupín (dvojice až trojice), skupiny budú označené číslami 1-12 (5 min.)
3/Decká otvárajú zámky v dvojiciach/malých skupinkách (20 min.)
4/Keď decká otvoria všetky zámky, dostanú automatické potvrdenie úspešného otvorenia zámkov, ktorého súčasťou je link s odkazom na ďalšie zadanie. Podľa čísla svojej skupiny si decká vyberú riadok slov a skúsia určiť, o aký vzor ide (v tom im pomôže jednak prejdená escape room a druhak popis, ako určujeme vzory-ten je súčasťou zadania na linku) (10 mn.)
5/Decká skúsia pripraviť popis postupu, ako určili vzor „svojich“ slov (10 min.)
6/Decká sa vracajú nazad do veľkej triedy. Jednotlivé skupiny prezentujú vzor, ktorý určili, aj postup, ktorý na určenie zvolili (15 min.).
7/Reflexia (10 min.):
Vedomosti: Ako sa postupuje pri určovaní jednotlivých vzorov.
Zručnosti: Stihli ste otvoriť zámky v limite? Ak áno, čím to bolo? Ak nie, čím to bolo? (time manažment)
Hodnoty: Akú hodnotu (Zmysluplnosť, Vzťah, Zodpovednosť, Sloboda, Pokora, Úcta, Osobný drive, Rodina, Zdravie, Zábava), ktorá je pra vás dôležitá, ste dnes žili v rámci online escape room?
Postoje: Aký je váš postoj k využívaniu online escape room techniky ako techniky online vzdelávania?
Emócie: Akú emóciu/pocit (Radosť, Smútok, Spokojnosť, Strach, Zvedavosť, Hnev, Hrdosť, Hanba, Úžas, Nezáujem, Pobavenie, Znechutenie) ste prežívali najsilnejšie počas dnešnej hry? A čím to bolo?
8/Feedback pre učiteľa pomocou škály 0, 1, 2 (kde 0 znamená vôbec, 1 znamená sčasti a 2 znamená úplne) (3 min.)
-nakoľko vám učiteľ prejavoval úctu
-nakoľko stre rozumeli inštrukciám
-nakoľko ste vnímali zmysluplnosť dnešnej hry
*Online escape room (Princíp hry):
-Žiaci sa po kliknutí na ink dostanú do miestnosti
-Začnú v ikonke „in“, kde nájdu vstupnú info aj link so zámkami, ktoré majú otvoriť. Každý zámok má v miestnosti „dvojičku“, ktorá „nepriamo“ prezrádza, ako zámok otvoriť. Hra končí, keď skupina otvorí všetky zámky a obdrží správu s gratuláciou.
(Hru možno hrať aj izolovane, teda bez pokračovania určovaním skloňovacích vzorov)
Pre každý prípad, nech sa páči, správne odpovede na jednotlivé zámky. V prvom stĺpci je otázka zo zámku, v druhom nápoveda a v terťom odpoveď, ktorá zámok otvorí (toto je len pre učiteľov, žiakom nedávajte ;o):
Podľa vzoru mesto, skloňujeme podstatné mená stredného rodu, zakončené na samohlásku „o“. Miro Jaroš by ti o tom vedel rozprávať, poprípade aj zaspievať ;o) [[Image:https://i.ytimg.com/vi/StKUpYJ_4GM/maxresdefault.jpg]] | Zámok ti otvorí podstatné meno z piesne, ktoré sa skloňuje podľa vzoru mesto ;o) | zvieratko |
Naša pani prezidentka je pre mnohých z nás veľkým vzorom a isto ti neodmietne pomôcť s otvorením tohto zámku. Ozaj, skladáš rád/rada puzzles?;o) | ****a, ***a, ***ň, ***ť | ulica, žena, dlaň, kosť |
Avatari všetko vedia. Taký Nelson Mandela, ktorý je vzorom pre mnohých ľudí, ti isto prezradí, ako otvoriť tento zámok ;o) | ****j, **b, ****p *****a | stroj, dub, chlap, hrdina |
Letí letí, všetko letí čo má krídla, všetko letí…LIETADLO! Tento zámok otvorí len hráč s čistým srdcom a bystrým úsudkom. | Použi slová, ktoré boli pri narazení lietadlom označené ako správne. Tieto slová napíš v abecednom poradí a oddeľ čiarkou. | dievča, mesto, srdce, vysvedčenie |
Načo nám slúžia skloňovacie vzory podstatných mien? | Podebatujte v tíme a napíšte, čo si o tom myslíte! | * |
PríJEMNÚ hru i príJEMNÉ (m)učenie!
Carpe diem
Autor: Dávi;D Králik