Dostalo sa mi cti odučiť cvične jednu hodinu pre Flamingos – Online slovenskú školu. Keďže pri tej príležitosti vznikla zároveň aj pekná rozprávka o chybe, dovoľujem si ponúknuť celú dnešnú hodinu v podobe metodiky 🙂 Nech sa vám čápi, vitajte vo svete jednej malej milej CHIBY 🙂
Intro (60 minútová hodina slovenského jazky pre zahraničných Slovákov, Slovenky a Slovenčatá ;o)
Program (6.11.2021):
17,00-17,05 Úvod (predstavenie seba sa, predstavenie cieľa hodiny)
17,05-17,15 Nabaľovanie (Znaky rozprávky)
17,15-17,30 SkupiNOVÁ práca 1 (Skladáme, čítame, píšeme a idiomujeme)
17,30-17,35 Prezentujeme 1
17,35-17,45 SkupiNOVÁ práca 2 (nechávame za seba hovoriť iných)
17,45-17,50 Prezentujeme 2
17,50-18,00 Reflexia a feedback
1/Predstavenie seba sa
2/Cieľ:
a)Spoznať 5 slovenských idomov
b)Pripomenúť si 5 znakov rozprávok
3/Nabaľovanie:
Aké znaky rozprávky poznáš? Čo sú typické znaky rozprávky? Čo býva zvyčajne v rozprávkach? Skús si spomenúť na 5 znakov rozprávky!
Najskôr sám (1 min) – Potom v dvojici (1 minúta) – Potom vo štvorici (3 minúty). Po návrate BINGO. Budem čítať 5 základných znakov rozprávky a ak ste niektorý z nich spomínali v rámci nabaľovania, kričíte „Bingo!“
(Zhrnutie-príloha)
4/SkupiNOVÁ práca 1
a)Ocitnete sa v skupine (1, 2, 3, 4, alebo 5)
b)Kliknite na link v chate a nájdite v texte „SkupiNOVÁ práca č.1“
c)Vyhľadajte zadanie pre vašu skupinu (má rovnaké číslo, ako vaša ZOOM miestnosť)
d)Kliknite si link a poskladajte puzzles.
e)Prečítajte si vašu časť rozprávky.
f)Spoločne vymyslite najmenej jednu vetu (môžete aj viac ako jednu, ak stihnete), ktorou poviete, o čom tá vaša časť rozprávky je. Vetu si jeden z vás napíše na papier.
g)Prečítajte si červený idiom a skúste vysvetliť, čo znamená, čo ním autor myslel
h)Vyhľadajte jeden znak rozprávky, obsiahnutý vo vašom úryvku.
*Na prácu máte 15 minút, potom sa vraciate nazad do veľkej triedy a každá skupina zdieľa 3 veci (idiom a jeho vysvetlenie/vety vyjadrujúce ich časť rozprávky/jeden znak rozprávky, ktorý sa vyskytoval vo vašom úryvku)
Linky pre jednotlivé skupiny:
Skupina č.1:
H-rozpravka (jigsawplanet.com)
—
Skupina č.2:
B-rozpravka (jigsawplanet.com)
—
Skupina č.3:
I-rozpravka (jigsawplanet.com)
—
Skupina č.4:
A-rozpravka (jigsawplanet.com)
—
Skupina č.5:
C-rozpravka (jigsawplanet.com)
—
5/Prezentovanie 1
-Každá skupina prečíta svoj idom a vysvetlí ho.
-Každá skupina prečíta svoju vetu (vety, ktoré vytvorili na základe obrázku).
-Každá skupina povie znak rozprávky, ktorý mali vo svojom úryvku.
6/SkupiNOVÁ práca 2 (nechávame za seba hovoriť iných)
a) Jeden člen skupiny si otvorí stránku www.voki.com a shareuje obrazovku
b) Spoločne spravte avatara, ktorý prečíta/povie váš text (tú vetu/tie vety, ktoré ste vymysleli v predošlej úlohe). Text môžete buď nahrať prečítaním, alebo ho napísať. Na prácu máte 10 minút.
c)Po návrate ten jeden púšťa avatara za celú skupinu.
7/Prezentácia 2
Skupiny púšťajú svojich avatarov (v správnom poradí) tak, aby prerozprávali celú rozprávku.
8/Reflexia:
Emócie:
-Ako som sa dnes cítil/a a čím to bolo?
-Ktorú emóciu/pocit som dnes zažíval: Radosť, Smútok, Strach, Hnev, Prekvapenie, Znechutenie, Stres, Pokoj, Nuda, Úžas,
Fakty:
-Vymenuj znaky rozprávky (ť znakov)
-Čo znamená ak poviem niekomu: Mám totálne okno // Zlom väz // Lámem si hlavu // Mám toho plné zuby // Som samé ucho
Postoje:
Čo si myslíš o výroku Milana Rúfusa:
„Rozprávky nevznikli, aby uspávali deti, ale prebúdzali dospelých“ Súhlasíš s ním ÁNO/NIE.
9/Feedback:
Na škále 0 (vôbec), 1 (čiastočne), 2 (úplne)
-ÚCTA
-ZADANIA/INŠTRUKCIE
-zaujímavá FORMA/AKTIVITY
-zaujímavý OBSAH
*Príloha:
A/ Znaky rozprávky:
1/ Magické čísla 3, 6, 7, 9, 12: Deväťhlavý drak, Tri princezné
2/ Ustálené slovné spojenia na začiatku a na konci: Kde bolo, tam bolo…Za siedmimi horami…a žili šťastne, až kým nepomreli
3/ Nadpozemské, kúzelné, čarovné bytosti, prípadne predmety: Víla, čarovný rybka, kúzelná palička, lietajúci koberec, neživé predmety, ktoré ožili
4/Zázraky: Niečo sa objaví, niečo zmizne, človek sa premení na havrana, stôl sa prestrie
5/Šťastný koniec: Nakoniec sa veci dajú do poriadku, zlo prehráva a dobro víťazí.
B/ Ukážka do supiNOVEJ práce 1:
Skupina č.D:
Ukazka-rozpravka (jigsawplanet.com)
Vypracovanie:
Idiom: Vzali nohy na plecia – utekali rýchlo preč
Znak rozprávky: Guľky, mušky, kohútiky ožili a ušli zo zbraní (zázrak)
O čom bol úryvok (veta/vety): V jedno ráno ožili guľky, mušky a kohútiky. Guľky sa išli hrať, kohútiky hľadali smetisko a dvor so sliepkami a mušky išli otravovať ľudí.
—
C/Avatar: www.voki.com, https://davidkralik.sk/voki-com-vytvor-avatara-ktory-bude-tvojim-ziakom-hovorit-zadania-miesto-teba-o/
[…] Ak by ste chceli vidieť, ako vyzeral môj plán hodiny, ten, ktorý mi vôbec nevyšiel, tak ten je spís(k)aný tu: https://davidkralik.sk/super-mega-ukulele-hodina-pre-slovakov-v-zahranici-metodika/ […]