Super, mega, ukulele hodina pre Slovákov v zahraničí (metodika)

Dostalo sa mi cti odučiť cvične jednu hodinu pre Flamingos – Online slovenskú školu. Keďže pri tej príležitosti vznikla zároveň aj pekná rozprávka o chybe, dovoľujem si ponúknuť celú dnešnú hodinu v podobe metodiky 🙂 Nech sa vám čápi, vitajte vo svete jednej malej milej CHIBY 🙂

Intro (60 minútová hodina slovenského jazky pre zahraničných Slovákov, Slovenky a Slovenčatá ;o)


Program (6.11.2021):

17,00-17,05 Úvod (predstavenie seba sa, predstavenie cieľa hodiny)

17,05-17,15 Nabaľovanie (Znaky rozprávky)

17,15-17,30 SkupiNOVÁ práca 1 (Skladáme, čítame, píšeme a idiomujeme)

17,30-17,35 Prezentujeme 1

17,35-17,45 SkupiNOVÁ práca 2 (nechávame za seba hovoriť iných)

17,45-17,50 Prezentujeme 2

17,50-18,00 Reflexia a feedback


1/Predstavenie seba sa

 


2/Cieľ:

a)Spoznať 5 slovenských idomov

b)Pripomenúť si 5 znakov rozprávok


3/Nabaľovanie:

Aké znaky rozprávky poznáš? Čo sú typické znaky rozprávky? Čo býva zvyčajne v rozprávkach? Skús si spomenúť na 5 znakov rozprávky!

Najskôr sám (1 min) – Potom v dvojici (1 minúta) – Potom vo štvorici (3 minúty). Po návrate BINGO. Budem čítať 5 základných znakov rozprávky a ak ste niektorý z nich spomínali v rámci nabaľovania, kričíte „Bingo!“

(Zhrnutie-príloha)


4/SkupiNOVÁ práca 1

a)Ocitnete sa v skupine (1, 2, 3, 4, alebo 5)

b)Kliknite na link v chate a nájdite v texte „SkupiNOVÁ práca č.1“

c)Vyhľadajte zadanie pre vašu skupinu (má rovnaké číslo, ako vaša ZOOM miestnosť)

d)Kliknite si link a poskladajte puzzles.

e)Prečítajte si vašu časť rozprávky.

f)Spoločne vymyslite najmenej jednu vetu (môžete aj viac ako jednu, ak stihnete), ktorou poviete, o čom tá vaša časť rozprávky je. Vetu si jeden z vás napíše na papier.

g)Prečítajte si červený idiom a skúste vysvetliť, čo znamená, čo ním autor myslel

h)Vyhľadajte jeden znak rozprávky, obsiahnutý vo vašom úryvku.

*Na prácu máte 15 minút, potom sa vraciate nazad do veľkej triedy a každá skupina zdieľa 3 veci (idiom a jeho vysvetlenie/vety vyjadrujúce ich časť rozprávky/jeden znak rozprávky, ktorý sa vyskytoval vo vašom úryvku)

Linky pre jednotlivé skupiny:

Skupina č.1:

H-rozpravka (jigsawplanet.com)

Skupina č.2:

B-rozpravka (jigsawplanet.com)

Skupina č.3:

I-rozpravka (jigsawplanet.com)

Skupina č.4:

A-rozpravka (jigsawplanet.com)

Skupina č.5:

C-rozpravka (jigsawplanet.com)

5/Prezentovanie 1

-Každá skupina prečíta svoj idom a vysvetlí ho.

-Každá skupina prečíta svoju vetu (vety, ktoré vytvorili na základe obrázku).

-Každá skupina povie znak rozprávky, ktorý mali vo svojom úryvku.


6/SkupiNOVÁ práca 2 (nechávame za seba hovoriť iných)

a) Jeden člen skupiny si otvorí stránku www.voki.com a shareuje obrazovku

b) Spoločne spravte avatara, ktorý prečíta/povie váš text (tú vetu/tie vety, ktoré ste vymysleli v predošlej úlohe). Text môžete buď nahrať prečítaním, alebo ho napísať. Na prácu máte 10 minút.

c)Po návrate ten jeden púšťa avatara za celú skupinu.


7/Prezentácia 2

Skupiny púšťajú svojich avatarov (v správnom poradí) tak, aby prerozprávali celú rozprávku.


8/Reflexia:

Emócie:

-Ako som sa dnes cítil/a a čím to bolo?

-Ktorú emóciu/pocit som dnes zažíval: Radosť, Smútok, Strach, Hnev, Prekvapenie, Znechutenie, Stres, Pokoj, Nuda, Úžas,

Fakty:

-Vymenuj znaky rozprávky (ť znakov)

-Čo znamená ak poviem niekomu: Mám totálne okno // Zlom väz // Lámem si hlavu // Mám toho plné zuby // Som samé ucho

Postoje:

Čo si myslíš o výroku Milana Rúfusa:

„Rozprávky nevznikli, aby uspávali deti, ale prebúdzali dospelých“ Súhlasíš s ním ÁNO/NIE.


9/Feedback:

Na škále 0 (vôbec), 1 (čiastočne), 2 (úplne)

-ÚCTA

-ZADANIA/INŠTRUKCIE

-zaujímavá FORMA/AKTIVITY

-zaujímavý OBSAH


*Príloha:

A/ Znaky rozprávky:

1/ Magické čísla 3, 6, 7, 9, 12: Deväťhlavý drak, Tri princezné

2/ Ustálené slovné spojenia na začiatku a na konci: Kde bolo, tam bolo…Za siedmimi horami…a žili šťastne, až kým nepomreli

3/ Nadpozemské, kúzelné, čarovné bytosti, prípadne predmety: Víla, čarovný rybka, kúzelná palička, lietajúci koberec, neživé predmety, ktoré ožili

4/Zázraky: Niečo sa objaví, niečo zmizne, človek sa premení na havrana, stôl sa prestrie

5/Šťastný koniec: Nakoniec sa veci dajú do poriadku, zlo prehráva a dobro víťazí.

 

B/ Ukážka do supiNOVEJ práce 1:

Skupina č.D:

Ukazka-rozpravka (jigsawplanet.com)

Vypracovanie:

Idiom: Vzali nohy na plecia – utekali rýchlo preč

Znak rozprávky: Guľky, mušky, kohútiky ožili a ušli zo zbraní (zázrak)

O čom bol úryvok (veta/vety): V jedno ráno ožili guľky, mušky a kohútiky. Guľky sa išli hrať, kohútiky hľadali smetisko a dvor so sliepkami a mušky išli otravovať ľudí.

C/Avatar: www.voki.com https://davidkralik.sk/voki-com-vytvor-avatara-ktory-bude-tvojim-ziakom-hovorit-zadania-miesto-teba-o/

Páčil sa vám tento príspevok? Podeľte sa s ostatnými:

One thought on “Super, mega, ukulele hodina pre Slovákov v zahraničí (metodika)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.