Tukan, ktorý túŽIL LETieť – recenzia

Pred štyrmi mesiacmi mi vyšla knižka Tukan, ktorý túŽIL LETieť. Aktuálne ma čaká pekná výzva. Rád by som na jeseň vydal Tukana v Čechách (v českom jazyku) + následne začal besedovať/poletovať aj na českých školách. Veľmi sa teším, že pozvanie previesť tukana do krásneho českého jazyka, prijala pani Milena Fucimanová „česká spisovatelka, básnířka, spisovatelka a lingvistka“. Najväčší masaker na preklad je stopercentne názov, ostatné už bude hračka 😀

Postupne mi prichádzajú recenzie, tak mi napadlo, zhromaždiť ich na jednom mieste, aby českí priatelia nekupovali tukana vo vreci ;o)

Ps: Ak máte knižku prečítanú/precítenú, určite mi pošlite váš pohľad/hodnotenie, poteším sa aj ďalším recenziám a rád ich pridám do tohto článku 🙂

Pps: Ak máte kontakt na nejaké české školy (kdekoľvek v ČR), prosím, prepojte ma s nimi. Súdiac podľa nadšenia z besedolietania prvej tisícky slovenských detí, českí kamoši nebudú ľutovať 🙂

Recenzie na knihu Tukan, ktorý túŽIL LETieť

Daviiiiid, síce neskôr, ale práve som dočítal Tvoj úžasný príbeh o tukanovi Greciovi a jeho dobrodružstvách.
Čítali sme ho poctivo s dcérkou Simonkou a tak nám to išlo pomalšie. Od posotenia vo vodopáde sme však hltali písmenká intenzívne a takmer bez žmurkania.
Úžasné, krásne, emotívne a s nádherným odkazom. Bodaj by si toto Tvoje dielo s originálnymi ilustráciami prečítali všetci ľudia na našej Zemi. Aj s ranným a večerným „meničkom“. Hneď by bol svet krajším miestom ❤️
Veľmi Ti ďakujem. (Andrej Beniač)

Ahoj Dávid,
prešiel už nejaký ten mesiac, kedy som si kúpila knižku o tukanovi. Najprv som si prečítala pár strán a položila na poličku…Dnes som cestovala k mojim deťom do BA vlakom. Do batohu som si dala knižku a začala som ju čítať súčasne s tým ako sa vlak pohol. Kým som prišla do Podunajských Biskupíc knižka bola prečítaná. Celú ma pohltila a ani som si neuvedomila ubiehajúce stanice. Je to návod alebo manuál pre človeka, pre dušu. Knižočka sa stáva mojou súčasťou. Príbeh malého tukana, ktorý hľadal svoj poklad a jedinečnosť, dáva krásne odpovede pre nás ľudí, pre mňa.
Bojím sa, že neviem nájsť správne slová na poklad, ktorý si vytvoril.
Tak máš novú métu, prekonať sa a napísať ešte niečo lepšie…možno o zvieratku, ktoré je neobyčajne obyčajné. (Gabriela Kamocsaiová)

Je nádherná. Citlivá. Milujem jej jazyk. (milujem slovo „istotne“ a všimla som si, že ho používaš) Pripomína mi možno v niečom „Levieho kráľa“. Dojemná. Dotkla sa môjho srdca tak veľmi, že v ňom vedľa „Malého princa“ a „Kvaka a Člupa“, navždy bude mať svoje miesto aj ona. Si frajer, David, fakt že hej. A Barborkine kresby, dali ste to spolu úplne na pánov! Celý jej formát je parádny – obsah, ilustrácie, grafika, štruktúra, papier. Jedno veľké WOW!

Za mňa jedným slovom: „dokonalá“. A viem si predstaviť jej filmovanie. Už len, keď som ju čítala, mala som pocit, že sa mi ten farebný príbeh prírody a života odvíja pred priamo očami. A bol tak fascinujúco nádherný! (Alexandra Vogrinčič)

DOBROdruh David, ďakujeme za skvelú knižku. Prekrásne dielo, dýcha „človečinou“. Je to super, keď nikto nerobí z iných (a ani zo seba) „objekty svojich predstáv“, ale užíva si život, v mieri, spoločne s inými a so svojimi darmi❤️Prajem krásne jesenné lietanie s tukanom aj na ďalších školách 😍 (Katarína Chyžnajová Strečanská)

Pozdravujem Vás, práve som dočítala Vašu knihu o Tukanovi… musím povedať, že som ohromená, už dávno som nečítala knihu, ktorá by ma takto precvičila v rôznej škále emócií. Naposledy si vybavujem Malého princa alebo ešte Rómea a Júliu… Po dočítaní príbehu som dlho sedela a pozerala na knihu a snažila som sa vyznať v tej spleti myšlienok, emócií a spomienok z detstva. Tak ako som čítala v inej recenzii, túto knihu by som dala na povinné čítanie do škôl. A keď moje deti podrastú, tiež im tú knihu dám na viditeľné miesto, pre motiváciu a inšpiráciu. Veľké gratulujem a zároveň ďakujem za realizáciu Vášho sna 👍 (Monika Bobáková)

Včera som si kúpila knihu s tým, že počas prestávky na seminári vyplním čas čítaním. Domov som prišla večer unavená, tak mi kniha ostala ležať v taške. V piatok som si dala s deťmi čitateľskú hodinku, na ktorej si v tichosti, kdekoľvek nám je príjemné, čítame knihy z domu, školskej knižnice, z triednej poličky. A ja som sa zahĺbila do príbehu tukana… Čakala som príbeh pre deti, no našla som obrovské posolstvo pre všetky generácie. Oči mi slzili, duša aj srdce mäkli. Videla som tam moje deti, moje školské deti, seba, príbehy, ktoré som zažila, počula, videla. Príbeh čitateľa vtiahne a otvorí všetko. Oči, srdce, dušu, myseľ. Ďakujem za knihu. Ďakujem za jej posolstvo a odkaz. Ranné a večerné menu budem používať aj doma ❤️ (Miriam Bzdilíková)

Ja som fakt náročný čitateľ a nezvykne sa mi páčiť to, čo sa páči väčšine. Preto som sa do čítania so synom vrhla s malou dušičkou.
Takže:
– som veľmi milo prekvapená. Stalo sa mi, že ma tá knižka dostala niekoľkokrát do inej dimenzie. Nedokážem to popísať úplne presne, ale chvíľami som zabudla, že čítam. Tak neviem, či správne napíšem, že ma kniha pohltila. Nestáva sa mi to často.
– kniha sa páčila aj môjmu 9.ročnému synovi, ktorý si ju chcel so mnou čítať a vymenil to za rozprávky v TV.
– „večerné menu“ vložené v knihe ho naučilo zamýšľať sa nad sebou, svojim talentom, nad prežitým dňom. Večer po prečítaní knihy sme na túto tému spolu debatovali a vytvorili sme si z toho večerný rituál.
– tvoja kniha prináša teplo, ľudskosť, objatie. To je na nej veľmi krásne.
A povedala by som ešte, že táto kniha má veľký potenciál byť preložená do všetkých svetových jazykov. A to preto, lebo okrem toho, čo som uviedla vyššie:
– je svojim príbehom jednoduchá (čo je dôležité)
– krásne ilustrovaná
– zrozumiteľná pre ľudí na celom svete
Kniha má potenciál preraziť celosvetovo.
Stačí upraviť niektoré opisy. Opis tukanov alebo prostredia môže ísť cez dej a potom predstava, môže byť u každého čitateľa „rôznofarebnejšia“.
A ešte som si predstavovala, že túto knihu chytí do ruky Feldek, alebo iný významný „vypísaný“ autor a trocha ju posunie do ešte vyššej umeleckej roviny.
Ber to len ako nápad, ak by si chcel celosvetovo preraziť:-) (Sylvia Ličková)

Dávid, nádherná kniha. Kým som ju nedočítala, nepustila som ju z ruky. Veľmi veľa pekných myšlienok vyjadrených na jednom mieste, v jednej malej knižke, v pekne upletenom príbehu. Všetko, čo sa v knihe, i zdanlivo zlé, prihodilo, malo svoj zmysel. Rozosmialo ma isté podobenstvo…”Aj ty, Pedro?!”. Ujo Ramón a Grecia sú moji favoriti. Moje prvé otvorenie knihy a objavenie záložky vo forme celoživotného menu ma dojalo. Pekná pomôcka ako rozvinúť krásny dialóg s deťmi, s rodinkou pri ukončovaní dňa a trošku sa zamyslieť. Verím, že po mne si knihu prečítajú všetci členovia mojej rodinky a budem sa môcť s nimi o nej hlbšie porozprávať. A na záver chcem dodať, že je krásne ilustrovaná. I tým, že nie je maxi veľká, je vhodná ako darček. Už mám v hlave naplánované, komu a kedy ju podarujem. Nie je iba pre deti. A dúfam, že bude dotlač a že ju na pultoch kníhkupectiev budeme môcť dokupovať. Ďakujem za toto krásne dielo. (Stanislava Pekarčíková)

Príbeh tukana je príbehom dnešnej doby. Nájdeš v ňom hlbokú lásku, cit, empatiu a rovnako aj nenávisť a zradu. Príbeh je poučením pre starých aj mladých . Nesie v sebe posolstvo ľudskosti, ktorá tak veľmi chýba dnešnej dobe. Odporučila by som príbeh tukana do povinnej literatúry na školách. Konečne by deti povinnú literatúru aj čítali a na základe jej rozboru by sa stávali pokornejšími a ľudskejšími. Našu spoločnosť obohatilo dielo „Tukan, ktorý túžil letieť“ tak veľmi, ako obohatil literárny svet svojimi myšlienkami „Malý princ“. Veľká úcta a poklona patrí autorovi D.Králikovi. Vytvorili ste pozoruhodné knižné dielo. Gratulujem. (Erika Letková Šedová)

Toto je taká kniha, ktorú by som mohla mať prečítanú za pár chvíľ. Ale nemala som.
Toto je kniha, ktorú by ste chceli čítať menším. Ale čítate ju ôsmakom, lebo viete, že ju potrebujú počuť.
Toto je kniha, ktorú chcete darovať tým, ktorí hľadajú.